Σπάρτη : Το «βαρέλι» του τροχονόμου

0
280

Του Βαγγέλη Μητράκου


Ήταν κάπου στις αρχές του ’60 όταν στη διασταύρωση Κ. Παλαιολόγου και Λυκούργου , στον «ομφαλό» της Σπάρτης , τοποθετήθηκε ένα «βαρέλι» τροχονόμου , προκειμένου ( τότε που η τεχνολογία ήταν ακόμα πίσω και ο ανθρώπινος παράγοντας παρών για να βοηθήσει και να εξυπηρετήσει) να γίνεται ρύθμιση της κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών σε μέρες και ώρες αιχμής , από ειδικά εκπαιδευμένους άντρες της Τροχαίας .

Το «βαρέλι» ήταν από λαμαρίνα , σε χρώμα λευκό , με ένα διακοσμητικό γαλάζιο μαίανδρο στη βάση του και μικρούς γαλάζιους κύκλους ολόγυρα , στρογγυλό (φυσικά) που πατούσε πάνω σε μια πιο πλατιά βάση .

Η παλαιότερη φωτογραφία του βαρελιού του τροχονόμου της Σπάρτης που έχω βρει είναι χρονολογημένη μεταξύ 1959 – 1963 και προέρχεται από έγχρωμη ταινία σε φιλμ 16 mm που τραβούσε με την ερασιτεχνική κινηματογραφική του κάμερα Γερμανός τουρίστας , περιδιαβαίνοντας τους δρόμους της Σπάρτης με τη Μερσεντές του .

Το βαρέλι του τροχονόμου της Σπάρτης είχε και μια πορτούλα από την οποία έμπαινε μέσα ο Τροχονόμος που ήταν υπηρεσία (με την άσπρη ζώνη του (τελαμώνα) , τα λευκά μανίκια και τα γάντια στα χέρια και το άσπρο πηλήκιό του) . Από εκεί , με κατάλληλες κινήσεις των χεριών και σφυρίγματα με την μεταλλική σφυρίχτρα που είχε πάντα στο στόμα του , ρύθμιζε την κυκλοφορία στο πιο πολυσύχναστο σταυροδρόμι της Σπάρτης . Οι τροχονόμοι που έκαναν υπηρεσία στο «βαρέλι» ήταν πολύ συμπαθείς στους Σπαρτιάτες , γιατί (εκτός των άλλων) ήταν πολύ φιλικοί κι έδιναν πρόθυμα πληροφορίες στους περαστικούς – ιδιαίτερα στους ξένους επισκέπτες και τους τουρίστες – για τους δρόμους , το μουσείο , τα ξενοδοχεία , τα εστιατόρια , τα αξιοθέατα της πόλης κ.α.π. . Κάθε Πάσχα και Χριστούγεννα έμποροι και πολίτες διάφορων πόλεων σε ένδειξη ευγνωμοσύνης και ανταπόδοσης προς τους τροχονόμους , γέμιζαν το «βαρέλι» με διάφορα δώρα . Δεν θυμάμαι και δεν ξέρω αν κάτι ανάλογο συνέβαινε και στη Σπάρτη . Ίσως και να γινόταν .

Όταν ύστερα από πολλά χρόνια σταμάτησε η υπηρεσία των Τροχονόμων στο «βαρέλι» της Σπάρτης (γιατί άραγε;) αυτό (ευτυχώς) παρέμεινε στη θέση του , ρυθμίζοντας – μέχρι σήμερα – από μόνο του (!!!) την κυκλοφορία . Αφού οι δημοτικές αρχές της Σπάρτης δεν έχουν καταφέρει , τόσα χρόνια , να εφαρμόσουν μια κυκλοφοριακή μελέτη στην πόλη , που θα δώσει λύση στο τεράστιο κυκλοφοριακό της πρόβλημα , έχει αφεθεί ένα «βαρέλι» μοναχό να κάνει χρέη Τροχονόμου και φαναριών . Πραγματικά , χωρίς το βαρέλι του τροχονόμου στο κέντρο της Σπάρτης η κυκλοφορία στο σημείο εκείνο θα ήταν , σχεδόν , αδύνατη .

Αλησμόνητο παραμένει , για όσους το έζησαν , το περιστατικό , που ο συμπαθέστατος σε όλους (μακαρίτης πια) Γιώργης Ν. , μια αξέχαστη φιγούρα της Σπάρτης , μπήκε ένα Πάσχα του ’80 (;) μέσα στο βαρέλι φορώντας στολή παραλλαγής και με σφυρίγματα , φωνές και κινήσεις των χεριών του «ρύθμισε» επί αρκετή ώρα την πυκνή κυκλοφορία !!! Το εντυπωσιακό ήταν πως οι ξένοι οδηγοί , που δεν γνώριζαν πρόσωπα και πράγματα της πόλης , υπάκουαν στα κελεύσματα του Γιώργη είτε «κοκαλώνοντας» τα αμάξια τους είτε ξεκινώντας είτε στρίβοντας , «ίνα πληρωθεί το ρηθέν υπό του προφήτου» : «Μόνο στη Σπάρτη γίνονται αυτά» !

Σήμερα , 60 χρόνια μετά , το βαρέλι του τροχονόμου παραμένει στη θέση του έχοντας συνδέσει . πλέον , την παρουσία του , άρρηκτα , με την ιστορία και τη ζωή της πόλης και των ανθρώπων της . Για το λόγο αυτό θα πρέπει να βρεθεί τρόπος ώστε να παραμείνει εκεί – δικαιωματικά – αν και όταν αλλάξουν τα πράγματα στο κέντρο της Σπάρτης .

Οι άνθρωποι της πόλης έχουν την ανάγκη να βρίσκουν σημάδια αναγνώρισης στο διάβα του χρόνου .