Ο Πολιτισμός καθοριστική παράμετρος ανάπτυξης του Δήμου Σπάρτης

0
118

Γράφει η Αναστασία Κανελλοπούλου

Υποψήφια Δήμαρχος Σπάρτης

Οι γειτονικές πόλεις και πολλές άλλες πρωτεύουσες στην Ελλάδα κατάφεραν τα τελευταία χρόνια να αναδείξουν τον αρχαιολογικό τους πλούτο και να διεκδικήσουν μεγάλο μερίδιο στην τουριστική αγορά.

Η Σπάρτη έμεινε πίσω! Ελάχιστες επεμβάσεις με την φιλότιμη προσπάθεια της αρχαιολογικής υπηρεσίας και χωρίς ουσιαστικές πρωτοβουλίες από τον Δήμο.

Αποτέλεσμα είναι τα παραευρώτεια μνημεία να μένουν αναξιοποίητα και λεία της παραβατικότητας , για την οποία επίσης δεν κάνει καμία προσπάθεια η δημοτική αρχή, τα μνημεία στον αστικό ιστό να είναι πνιγμένα στο χορτάρι, χωρίς ταμπέλες , χωρίς φωτισμό, χωρίς αναφορά στην μεγάλη διαχρονική μας ιστορία.

Η νέα δημοτική αρχή μπορεί:
•    να διεκδικήσει εκείνες τις επεμβάσεις από το Υπουργείο Πολιτισμού που θα διαμορφώσουν σε πολλά σημεία της πόλης επισκέψιμους αρχαιολογικούς χώρους,
•    να συμβάλει στην διατήρηση καθαρών , φωτισμένων και προστατευμένων των αρχαιολογικών χώρων,
•    να αποκαταστήσει τον περιβάλλοντα χώρο των μνημείων,
•    να απαιτήσει τα μεγάλα έργα και τις υποδομές που έχουν ήδη αναπτυχθεί σε όλες σχεδόν τις πρωτεύουσες της χώρας εκτός από την Σπάρτη!

Τα έργα ανάδειξης του αρχαιολογικού πλούτου μιας περιοχής είναι όρος για την διεκδίκηση μεγαλύτερου μεριδίου στην τουριστική μας αγορά.

Ας δούμε τι έκαναν σε άλλες πόλεις και πού βρισκόμαστε εμείς.
(Στο σημείο αυτό η Α. Κανελλοπούλου προβάλει συγκριτικά αρχαιολογικούς χω΄ρους από την Σπάρτη και άλλες πόλεις για να εξαχθεί αβίαστα το συμπέρασμα ότι η Σπάρτη βρίσκεται τραγικά πίσω…)

Οι αρχαιολογικοί χώροι στον αστικό ιστό της Σπάρτης στενάζουν εγκαταλελειμμένοι και ανίκανοι να δώσουν στην πόλη την υπεραξία που μπορούν να προσφέρουν!
Το Βυζαντινό Λουτρικό Συγκρότημα , εξαιρετικό δείγμα δουλειάς της Εφορίας Αρχαιοτήτων, οδηγός για τις ευκαιρίες που έχουμε να καταστήσουμε τον αστικό χώρο ένα τεράστιο διαχρονικό ανοιχτό μουσείο!

Οι προτάσεις μας

1. Κάθε επέμβαση της αρχαιολογικής σκαπάνης θα πρέπει να αποδίδει ένα ολοκληρωμένο και επισκέψιμο έργο.

2. Η περιστασιακή μέριμνα για μνημεία των οποίων δεν έχει ολοκληρωθεί η εξερεύνηση, η αναστήλωση, η ανάδειξη και δεν έχει διασφαλιστεί η επισκεψιμότητα, δημιουργούν αίσθημα εγκατάλειψης και πρέπει να πάψει ως πρακτική.

3. Δεν πρέπει να συνεχιστεί το θάψιμο των σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων.

4. Δεν μπορεί να συνεχιστεί η συσσώρευση σε αποθήκες των σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων.

Αν ο στρατηγικός μας στόχος είναι η σύνδεση του αρχαιολογικού πλούτου της Σπάρτης με την βιομηχανία του τουρισμού τότε χρειαζόμαστε:

1. Επενδύσεις του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα σε υποδομές πολιτισμού και τουρισμού.

2. Βιοτεχνική και βιομηχανική παραγωγή που να απευθύνεται στους επισκέπτες και στα τουριστικά καταστήματα ανά την Ελλάδα.

3. Έξυπνες δράσεις προβολής και προώθησης με βάση τις επιστήμες της πληροφορικής και της επικοινωνίας.

Για να πετύχουμε την ανάδειξη του πολιτιστικού μας αποθέματος και την τουριστική ανάπτυξη χρειάζεται να πετύχουμε επιμέρους στόχους, που είναι:

•    Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο.
•    Ανακαίνιση και αξιοποίηση του παλαιού αρχαιολογικού μουσείου και του
•    κήπου του.
•    Αναστήλωση του αρχαίου θεάτρου.
•    Περαιτέρω ανασκαφική εργασία, αναστήλωση και σήμανση των βασικών αρχαιολογικών χώρων της αρχαίας Σπάρτης.
•    Δημιουργία του πάρκου των ψηφιδωτών μας.
•    Ολοκλήρωση των Ανακτόρων του Μυστρά.
•    Ανάδειξη των περιφερειακών μνημείων. Ενδεικτικά αναφέρω: Βαφειό, Άγιος Βασίλειος, Πελλάνα, Σελλασία, Μενελάια- Βυζαντινές εκκλησίες, ρωμαϊκά λουτρά και πηγές – Γεφύρια, νεοκλασικά κτίρια.

Επιβάλλεται η δημιουργία της έξυπνης Σπάρτης με την αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών που επιτρέπουν:

•    Την ψηφιοποίηση του ιστορικού μας πλούτου.
•    Την συστηματική και με επαγγελματικό τρόπο προβολή της Σπάρτης σε όλο
•    τον κόσμο.
•    Την υποστήριξη της έρευνας και την διάχυση της γνώσης σχετικά με την διαχρονική Σπάρτη σε όλο τον κόσμο.
•    Την διασύνδεση με πανεπιστήμια και την δημιουργία προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών σε σημαντικούς τομείς της επιστήμης όπως η ιστορία, η φιλοσοφία, οι επιστήμες της αγωγής, η οικονομία που σχετίζονται με την βιοθεωρία και την κοσμοθεωρία της αρχαίας Σπάρτης.

Επιβάλλεται η σύνδεση της ιστορικής κληρονομιάς με τα άλλα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής που είναι το φυσικό περιβάλλον και ο διατροφικός τομέας με δράσεις όπως :

•    Η προβολή των διατροφικών συνηθειών των αρχαίων Σπαρτιατών.
•    Η Μεσογειακή διατροφή.

Επιβάλλεται η σύνδεση της βιοτεχνικής κυρίως , αλλά και της βιομηχανικής παραγωγή με την διαχρονική ιστορία της Σπάρτης, όπως:.

•    Παραγωγή ειδών δώρων με αναφορά στην αρχαία Σπάρτη, στο Βυζάντιο στην νεώτερη Σπάρτη.
•    Παραγωγή διατροφικών προϊόντων σε συσκευασίες δώρου και τουριστικής κατανάλωσης με αναφορές στην ιστορία και στα ποιοτικά προϊόντα της Σπάρτης , Μυστρά, Ταϋγέτου και Πάρνωνα.

Επιβάλλεται η προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων που θα μπορούσαν να αναφέρονται:

•    Στη δημιουργία κέντρου φιλοξενίας νέων από όλο τον κόσμο στις όχθες
•    του Ευρώτα
•    Στη δημιουργία Πολιτιστικού πάρκου με αναβίωση δρωμένων της
•    αρχαίας Σπάρτης
•    Στη δημιουργία του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου από την ιδιωτική
•    πρωτοβουλία αν η Πολιτεία και η Περιφέρεια Πελοποννήσου αδυνατούν
•    να το υλοποιήσουν.
•    Στην αποκατάσταση και επαναλειτουργία του ΞΕΝΙΑ

Αναμενόμενα αποτελέσματα:

•    η ιστορία της Σπάρτης να στεγαστεί με αξιοπρέπεια, να λάβει η σύγχρονη Σπάρτη το μερίδιο που της ανήκει από την διεθνή τουριστική αγορά

Είναι δυνατόν να πετύχουμε αυτούς τους στόχους;
•    Ναι, είναι δυνατόν!
•    Όχι, δεν είναι εύκολο!!

Με ποια μέσα και εργαλεία;

1. Με χρηματοδότηση και υποστήριξη από Διεθνείς Οργανισμούς όπως η
UNESCO.

2. Με απευθείας χρηματοδότηση από την Ε.Ε. – Ευρώπη 2020, ενός
ολοκληρωμένου προγράμματος που θα συνδυάζει την ανάδειξη της
διαχρονικής παρουσίας της Σπάρτης.

3. Μέσω διακρατικών προγραμμάτων που αφορούν σε συνεργασία πόλεων
με κοινά χαρακτηριστικά.

4. Με χρηματοδότη από τις επιμέρους δράσεις του Περιφερειακού Πρόγραμμα Πελοποννήσου, οι οποίες δεν έχουν αξιοποιηθεί μέχρι σήμερα για την Σπάρτη, για:

•    Την ανάπτυξη υποδομών και υπηρεσιών ηλεκτρονικής προβολής των πολιτιστικών μας πόρων.
•    Ανάπτυξη και εφαρμογή επιχειρηματικών σχεδίων υφιστάμενων επιχειρήσεων, για παραγωγή νέων προϊόντων και υπηρεσιών, ιδιαίτερα με τη χρήση καινοτομιών.
•    Προώθηση των πωλήσεων και ιδιαίτερα των εξαγωγών νέων προϊόντων και υπηρεσιών, κατά προτεραιότητα με τη χρήση καινοτομιών.

•    Διατήρηση, προστασία, προώθηση και ανάπτυξη της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς, δηλαδή:
– Ενίσχυση των επενδύσεων για την προστασία και αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς.
– Δράσεις σύνδεσης της προστασίας και ανάδειξης/προβολής της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς, με τον τουρισμό
– Ανάληψη δράσης για τη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος, την ανάπλαση των πόλεων.

5. Με χρηματοδότηση από προγράμματα του Υπουργείου Πολιτισμού,
Παιδείας και Θρησκευμάτων

6. Με χρηματοδότηση από προγράμματα Υπουργείου Ανάπτυξης

7. Με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα της Ψηφιακής Ελλάδας

8. Με χρηματοδότηση από προγράμματα του Αναπτυξιακού Νόμου, για την
χρηματοδότηση ιδιωτικών επενδύσεων σχετικών με την βιομηχανία του
τουρισμού

9. Από την αξιοποίηση του μεγάλου αριθμού των σημαντικών Σπαρτιατών
και Λακώνων που μπορούν με την σωστή προσέγγιση να αποβούν στους
πιο σημαντικούς χρηματοδότες της Σπάρτης

Ποια πρέπει να είναι τα όπλα μας;
• Πίστη
• Γνώση
• Κόπος
• Οργάνωση- αξιολόγηση- προτεραιότητες
• Συντονισμός
• Πειθώ
• Συμμαχίες
• Σύμπνοια
• Επιλογή μέσα από τις εκλογές των σωστών ανθρώπων που θα μπορούν να πετύχουν τους παραπάνω στόχους.